Foto: Kalle Östgren

Coops recept mot dålig lönsamhet – franchise: ”Kan skapa incitament”

Flera av Coops stormarknader har det tufft. Här är kedjans nya giv för att vända den negativa spiralen: Franchise testas i stormarknader. ”Det kan skapa bra incitament för att vända utvecklingen”, säger Tobias Rydergren, på Coop Sverige.
Annons:
Text: Pontus Nyman
Annons:

Som Market under förra veckan kunde berätta har Coop beslutat att lägga ned två stormarknader i Burlöv Centrum och Norrköping på grund av dålig lönsamhet.

– Det kan sannolikt bli några fler nedläggningar, avslöjade presschefen Tobias Rydergren då.

En bidragande orsak till den dåliga lönsamheten har varit minskningar i sortimentet enligt honom, främst kopplat till avvecklingen av Coop bygg och andra delar av non food-sortimentet.

– Butiken i Burlöv har till exempel 15 000 kvadratmeter säljyta att jämföra med de nya Stora Coop-butikerna som ofta har runt 5 000 kvadratmeter säljyta. De aktuella butikerna hade helt enkelt för dyra lokalkostnader sett till antalet artiklar och kundunderlag. 
 
Nu avslöjas två till stormarknader i Rotebro och Tyresö som har dålig lönsamhet. Men här har Coop Butiker och Stormarknader valt en annan approach, nämligen att släppa butikerna till franchise från den 1 mars, vilket Fri Köpenskap var först med att berätta.

– Det rör sig om butiker som har dålig lönsamhet men utvecklingspotential. Vi vill testa om detta kan vända utvecklingen, säger Tobias Rydergren.

Det finns enligt honom en del stormarknader som har ekonomiska utmaningar men när det gäller franchise-konceptet stannar man just nu vid två. 

– Vi utesluter inget men i dagsläget finns inga planer på fler än så, säger Tobias Rydergren.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...