Foto: Gustaf Olsson

Coops nya offensiv – sänker tusentals priser: ”Ligger bättre till än planerat”

Coop har sänkt priserna på 7 262 varor i år. Prisoffensiven fortsätter på tusentals varor. ”Vi attraherar fler konsumenter”, säger CBS vd Christian Wijkström.
Annons:
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Dagligvaruhandelns nyhetstidning Icanyheter avslöjade i början av året att Coop Butiker och Stormarknader (CBS) skulle justera ned priserna på närmare 6 000 varor i Stora Coop och på sajten Coop.se.

Men det har blivit fler produkter än planerat – på hela kundvarvet i stormarknaderna och online.

– Nu har vi sänkt priset på 7 262 artiklar, säger Christian Wijkström om det medlemsägda företagets största prisoffensiv någonsin.

Coop Butiker och Stormarknader och regionala konsumentföreningar som Coop Nord och Coop Värmland har hittills varit drivande i prissatsningen.

Under hösten sänks priserna alltså på ytterligare tusentals varor hos CBS och Coop Mitt.

– Vi har ett behov av att fortsätta den påbörjade prisresan för att säkerställa ett berättigande på marknaden. Kunder och medlemmar ska känna sig trygga med att Coop erbjuder hållbar och prisvärd matglädje.

Prissänkningarna uppges ha haft positiv påverkan på försäljningen och enligt undersökningsföretaget GFK:s mätning är kunderna mer lojala mot såväl Stora Coop som det mindre butiksformatet Coop.

– Jag vill inte offentliggöra några försäljningssiffror men vi ligger bättre till än vad vi planerade för i vintras och det visar att initiativet är uppskattat, säger Christian Wijkström till Icanyheter.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...