Foto: Daniel Norman

Coops lyft – nu ökar försäljningen igen: ”Det här är ett klassiskt trendbrott”

Coop redovisar för första gången på länge försäljningstillväxt. Lyftet beror på omställningen av drygt 550 butiker i Sverige. ”Vi skapar jätteproblem för våra konkurrenter”, säger vd Magnus Johansson.
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Dagligvaruhandelns nyhetstidning Icanyheter avslöjar i veckans nummer att Coop har lyckats att vända den tidigare länge sjunkande försäljningen och att 2018 innebar en efterlängtad vändning uppåt.

Förbättringen kommer på bred front.

– Omsättningsökningen är relativt kollektivt distribuerad över hela landet, säger Magnus Johansson i en exklusiv intervju med Icanyheter.

Svensk Dagligvaruhandels och HUI:s nya index visar att branschen växte med tre procent i löpande priser i fjol.

Coop nådde inte riktigt den nivån.

– På så sätt är vi inte nöjda men det här är ett klassiskt trendbrott och visar att vi har förmågan att växa. Och börjar man att få fart på försäljningen innebär det i regel att man även börjar att tjäna pengar.

Förklaringen till den högre omsättningen jämfört med 2017 är den omfattande butiksuppgradering som Coop har genomfört.

Hittills har drygt 550 butiker av 655 butiker ställts om till något av de nya formaten – för en prislapp på två miljarder kronor.

– Vi hade ett bestånd som i snitt inte var på samma nivå som konkurrenternas men nu anser vi oss ligga på den bättre halvan. Coops butiker är i avsevärt bättre skick och trevligare för att kunderna ska få en butiksupplevelse och ett erbjudande som ligger i tiden. Kundundersökningar visar att förflyttningen till ett modernare och attraktivare sortiment är väldigt uppskattat och ökar försäljningen och lojaliteten, säger Magnus Johansson till Icanyheter.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...