Coops kontring – efter Lidls hån: ”Olidligt att inte handla hos oss”

Lidl hånade Netto för stängningen av tre butiker. Nu går Coop till attack – med en kampanj mot Lidl. ”Det är olidligt att inte handla hos oss”, säger vd Patrik Levin.
Annons:
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Market berättade i måndags eftermiddag att Lidl hånade Netto för stängningen av tre butiker i Sollentuna, Falkenberg och Malmö som håller på att göras om till formatet Coop eftersom Coop Butiker och Stormarknader (CBS) har köpt lågpriskedjan.

Så här skrev Lidl:

”Butiken upphör. Ja inte våran alltså. Välkommen till Lidl Sollentuna!”
”Välkommen till en annan butik 3 min härifrån. Eller 1.5 minut om du skyndar dig…”

– Det var faktiskt roligt, säger Patrik Levin hos CBS dotterbolag Coop Vardagshandel (tidigare Netto).

Nu slår Coop alltså till med ett tillbakahån – med följande text: ”Att handla någon annanstans är olidligt”.

– Planen var att göra något roligt av nyöppningarna men Lidl hann före oss då. Så det känns tacksamt att kunna ge igen nu och låna deras slogan ”olidligt”.

Budskapet promotas just nu runt de butiker som Coop inviger klockan tre på fredag eftermiddag.

– Vi hoppas på stor uppmärksamhet, säger Patrik Levin.

Market har sökt Lidls marknads- och kommunikationsdirektör Bella Goldman för en kommentar till Coops motoffensiv men hon är bortrest.

Så här sa hon i måndags om Lidls kampanj:

– Jag tror på humor som bärare i kommunikation men den får inte vara plump och jag är glad över vår konkurrent också tycker att den här kampanjen är rolig.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...