Coop ska bli bäst på kundmötet – 18 000 specialutbildas: ”Inte varit tillräckligt bra”

Coop har på några år uppgraderat drygt 550 av 655 butiker. Nästa steg är att specialutbilda 18 000 anställda i kundmötet. ”Vi ska bli bäst i branschen”, säger Coop Sveriges vd Magnus Johansson.
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Dagligvaruhandelns nyhetstidning Icanyheter avslöjade nyligen att Coop har ställt om 85 procent av sina butiker i landet till de nya formaten men det är bara en del i ambitionen att lyfta försäljningen och öka lojaliteten hos kunder och medlemmar.

Samtidigt ska alltså kundmötet utvecklas.

– Kunderna är i stor utsträckning våra ägare och därför borde kundmötet vara vår paradgren men mätningar visar att vi inte har varit tillräckligt bra och ibland är det en av våra sämre grenar. Det fungerar möjligen i andra mer avskalade erbjudanden där man jobbar mer tydligt med priset men hos oss förväntas ett starkt, aktivt och väldigt omhändertagande kundmöte, säger Magnus Johansson i veckans nummer av Icanyheter.

Därför kommer Coop i år att genomföra en omfattande utbildningssatsning för de 18 000 medarbetarna.

Årets omfattande utbildningsinvestering är emellertid ingen engångsföreteelse hos Coop.

– Vi ska ha fokus på kundmötet varje år framöver för att säkerställa god service, bra hjälp vid behov, att kunderna känner sig sedda och omhändertagna och att de får en god upplevelse i butikerna.

Målsättningen är alltså hög.

– Inom några år ska vi ha Sveriges branschmässigt bästa kundmöte. Bra butiker, bra personal, bra kundmöten, priser som är konkurrenskraftiga och ett modernt sortimentserbjudande ökar lojaliteten och driver försäljningen och i förlängningen också lönsamheten, säger Magnus Johansson.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...