Coop ökar det digitala tempot och stuvar om – då lämnar toppchefen

Coop Sverige skapar en digital enhet för att förtydliga och höja takten i företagets digitala transformation. Marknads- och kommunikationsenheten läggs också ihop till en enhet och som en följd av detta har kommunikationsdirektör Anna Rasin valt att lämna Coop under hösten.
Text: Susan Berzelius
Annons:

Samtidigt som den digitala enheten skapas etableras en extern innovationsplattform som ska möjliggöra för entreprenörer att få kapital och möjlighet att testa sina affärsidéer skarpt i Coops verksamhet.

– Spelplanen i näringslivet håller på att ritas om. Vi som storföretag kan inte längre sitta och vänta på att entreprenörer ska uppvakta oss. Tvärtom behöver våra medarbetare via vår nya plattform vara en del av entreprenörernas vardag och vi tror att en framgångsfaktor för vår innovationsplattform är att vi gör den öppen och tillsammans med ett nätverk av partners och start ups, säger Magnus Johansson, vd Coop Sverige AB, CSAB.

CSAB kommer att göra fler organisatoriska förändringar för att öka effektiviteten och för att sätta fokus på nya sätt att arbeta för att leverera på omvärldens krav, tydligast är förändringen genom inrättandet av ett affärsområde som ska ansvara för försäljning med särskilt fokus på våra erbjudanden inom Coop respektive Stora Coop.

Marknads- och kommunikationsenheten läggs också ihop till en enhet, Marknad, hållbarhet och kommunikation. Som en följd av detta slutar Anna Rasin under hösten.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...