Foto: Miriam Järlesjö

Coop låter företagare ta över – ökar satsningen på franchise. ”Ger bra effekt”

Coop ökar satsningen på franchisetagare. Fler butiker ska drivas av entreprenörer. ”Modellen ger bra effekt”, säger CBS vd Christian Wijkström till Market.
Annons:
Text: Thomas Ohlén
Annons:

238 butiker

  • Coop Butiker och Stormarknader (CBS) äger 238 av de 655 Coop-butiker som finns i landet. Övriga drivs av 30 regionala och lokala konsumentföreningar där Coop Väst och Coop Nord är omsättningsmässigt störst.
  • CBS marknadsområde är i huvudsak Stockholms län, Uppsala, Mälardalen, Östergötland och områdena runt i och runt Malmö och Helsingborg.

Coop Butiker och Stormarknader (CBS) har länge gett företagare möjlighet att driva butiker och nu ansvarar dessa för 80 av 238 sådana.

Planen är att franchise ska växa.

– Systemet fungerar och därför finns skäl att bygga vidare på det, säger Christian Wijkström.

Kooperativa förbundet har 3,4 miljoner medlemmar som formellt äger de i dag totalt 655 Coop-butikerna.

Christian Wijkström ser inget motsatsförhållande till att företagare fungerar som handlare även hos Coop.

– Franchise harmoniserar med vår delningsekonomi eftersom vi avtalar om föreningsverksamhet och medlemskap. Vi skapar incitament av entreprenörskap och kan ändå göra det som kooperation handlar om. Entreprenören har möjlighet att agera och göra bra saker på sin marknad. De vet att de kan tjäna på samarbetet om medlemmar och kunder får det de vill ha. Det är två fantastiska världar att kombinera.

Franchise är samtidigt ett sätt för CBS att rekrytera de bästa ledarna.

– Coop är ett attraktivt alternativ för den som gillar dagligvaruhandel och vill vara entreprenör, säger Christian Wijkström.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...