Coop effektiviserar för att bli mer snabbfotat: ”Det är många som berörs”

Coop Sverige effektiviserar och omorganiserar. “Totalt sett ger det här en snabbfotad organisation” säger vd Magnus Johansson. Hur många anställda som kommer att behöva sägas upp vill kedjan inte svara på i dagsläget.
Annons:
Annons:

Coop Sverige AB organiserar om och kompetensväxlar för att möta framtidens krav, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

– Vi befinner oss i en tid av snabba förändringar, som kräver att vi är flexibla och snabbfotade för att möta våra kunders och medlemmars unika behov, säger Magnus Johansson.

Tillsammans med de butiksdrivande föreningarna har organisationen setts över med målet att arbetet ska bli så effektivt som möjligt.

Bland annat kommer affärsområdet Inköp och kategori att stöpas om för att bli mer kundorienterat.

– Vi kommer börja arbeta på ett helt nytt sätt med vårt sortiment, där vi tydligare utgår från kundernas och medlemmarnas behov. Genom att jobba mer datadrivet är det kundens beteenden, önskemål och vanor som kommer att styra, säger Magnus Johansson.

Sortiment och inköp kommer att ha ett större fokus på kunden medan inköpsavdelningen kommer att jobba mer mot leverantörer.

Samtidigt slås marknads- och försäljningsavdelningen ihop, och Hållbarhet och kvalitet flyttas närmare ledningen.

– Försäljning och Marknad får gemensamt och utökat ansvar för hur vi tar fram och marknadsför våra erbjudanden. På så sätt ökar vi vårt kommersiella fokus ytterligare. Hållbarhet och kvalitet ligger i vårt DNA och dessa frågor är en integrerad del av Coops strategi. Nu markerar vi det tydligare genom att avdelningen ingår i företagsledningen, säger Magnus Johansson.

Även affärsområdet Digital omorganiseras och förstärks. Tanken är att det digitala arbetet ska genomsyra alla affärsområden, så att hela verksamheten är med på den digitala omställningen.

– Totalt sett ger det här en snabbfotad organisation, inriktad på samarbete och innovation, säger Magnus Johansson.

En effektivisering innebär också att organisationen bantas.

– Det är många som berörs. Vi effektiviserar och kommer att behöva säga upp folk. Hur många kan vi inte säga i dagsläget. Det pågår diskussioner med berörda, säger Helena Esscher till Market.

Tanken är att den nya organisationen ska träda i kraft 1 november.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...