Foto: Daniel Norman

Coop-bossen firar ett år på tronen med tio månader av tillväxt: ”Ett första steg”

15 augusti firar Magnus Johansson ett år som vd för Coop Sverige. Redan nu kan han fira tio månader med ökad försäljning. ”Ett första steg mot att skapa volymtillväxt”, säger han.
Text: Daniel Norman
Annons:

Magnus Johansson är på plats i Visby för att delta i Almedalsveckan. 

– Coop och KF har varit här i många år och varit engagerade i och aktivt drivit frågor. Det är en viktig mötesplats, inte bara för politiker utan för näringslivet också. För mig finns det möjligheter att driva olika frågor, träffa kollegor och andra vd:ar, sådant jag kanske inte har så mycket tid för resten av året, säger han till Market. 

Den 15 augusti är det ett år sedan bomben slog ned, Sonat Burman-Olsson lämnar vd-posten för Coop Sverige och ersätts av Magnus Johansson. 

– Jag var noga med att det skulle finnas goda förutsättningar för att göra Coop mer lönsamt än det är i dag.

Och grundförutsättningarna fanns. 

Under året som gått har han ägnat mycket tid att ta fram en strategi för bolaget. 

– Det är ett stort arbete, säger Magnus Johannson. 

Det handlar om att få hela organisationen att sträva åt samma håll. 

– Vi ska ha ett tydligare fokus på vem som gör vad. En butikschef till exempel ska lägga allt fokus på kundmötet, att vara här och nu i butik. 

Magnus Johansson vill också att organisationen ska vara mer följsam, vilket han ser som viktig när man driver traditionell dagligvaruhandel. 

Målet är att strategin ska ge utslag på flera års sikt. Men redan nu ser Coop resultat ute i butiksledet. 

– Vi har haft en tillväxt i omsättningen tio månader i rad. Det är ej i paritet med de som växer mest men det är ett första steg mot att skapa volymtillväxt, säger Magnus Johansson. 

Det är det som på sikt ska göra att Coop tar marknadsandelar. 

– Det är en effekt av att vi har blivit mer följsamma. Många anställda har gjort sitt arbete lite bättre. 

Framgångarna ljuter mod i organisationen, menar han. 

Nu fortsätter arbetet med att realisera den strategi som tagits fram. 

– Det blir fullt fokus på det framöver, vi vet vad vi ska göra. 

Och utmaningarna är många med en detaljhandel i förändring som digitaliseras. 

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...