Foto: Michael Sandsjö

Club Xprs i konkurs – varuhusen sänkte kedjan: Kräver större kundflöden

Lågprismodekedjan Club Xprs har försatts i konkurs. ”Vår affärsidé med superlåga priser och stora volymer kräver mycket större kundflöden än vad vi som nya och okända har fått”, säger grundaren Victor Appelqvist till Market.
Text: Michael Sandsjö
Annons:

På skärtorsdagen för två år sedan skålade Victor Appelqvist och hans personal för lågprismodekedjan Club Xprs första lägen: I Barkabystaden utanför Stockholm och på Ingelsta i Norrköping.

Därefter följde etableringar på Erikslund i Västerås och på Tornby i Linköping.

Victor Appelqvist hann även kommunicera planerna på att öppna mindre varuhus i citymiljö innan det blev tyst.

Nu kommer nyheten om att bolaget försatts i konkurs.

– Vi har inte haft kundunderlaget som har krävts. Trafiken till butiken har inte varit tillräcklig och omsättning har påverkats, säger Victor Appelqvist, till Market.

– Vi har haft två olika kundtyper i varuhus och online, där onlinekunden har varit bra. Men i varuhusen har det varit en helt annan kundtyp. Hade vi etablerat mindre enheter i bra köpcentrum istället för stora varuhus i externa handelsområden så skulle utvecklingen se annorlunda ut, fortsätter han.

Varför blev det inte så?

– Det krävs helt andra ekonomiska muskler för att göra en sådan rockad. Vi klarade inte det.

Förra året redovisade Club Xprs en förlust på 33,4 miljoner kronor. Nu drar alltså Appelqvist i handbromsen.

En konkursförvaltare är utsedd och utförsäljning väntar.

Personalen, ungefär 50 personer, har sagts upp. Under veckan åker Victor Appelqvist ut till varuhusen för att svara på frågor.

Dysterheten till trots: Victor Appelqvist menar att det finns en potential i lågpriskonceptet och affärsidén med egen design.

– Vissa delar av Club Xprs har gått bättre. Men jag har inte bestämt om det blir en nystart framöver eller inte. Först och främst ska jag ta hand om den här situationen, säger Victor Appelqvist.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...