Clas Ohlsons vd om försäljningstappet: ”Vi har kommit relativt väl ut”

Clas Ohlsons försäljning sjönk under det fjärde kvartalet på det brutna räkenskapsåret. Förlusten minskar. ”Vi har kommit relativt väl ut, både vad gäller försäljning och lönsamhet, under de inledande månaderna av coronapandemin”, konstaterar vd Lotta Lyrå ändå.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Clas Ohlsons försäljning sjönk med sex procent under det fjärde kvartalet på det brutna räkenskapsåret, februari–april.

Omsättningen landande på 1,6 miljarder kronor.

I Norden, som är fokusmarknad, sjönk försäljningen med fyra procent. Online såg kedjan en tillväxt på 45 procent.

– Många människor tillbringar mer tid hemma och vi har kunnat se en ökad efterfrågan på produkter för såväl hemarbete som hemmafix. Därför har vi under kvartalet arbetat hårt med att anpassa den kommersiella agendan och verksamheten i stort. Detta har givit resultat, säger Lotta Lyrå i en kommentar.

Hon konstaterar att Clas Ohlson ändå klarat sig relativt bra, både när det kommer till försäljning och lönsamhet, under de första månaderna av coronakrisen.

– I april växte vi organiskt och försäljningen online ökade med hela 61 procent, vilket motsvarar 10 procent av försäljningen i månaden. Den organiska försäljningen i Norden var under fjärde kvartalet på samma nivå som motsvarande period förra året.

Kedjan redovisar en rörelseförlust på 41 miljoner kronor, det inklusive engångskostnader kopplade till handlingsprogrammet CO100+. Det är en förbättring mot resultatet för samma period i fjol som var -77 miljoner kronor.

För hela verksamhetsåret ligger försäljningen kvar på samma nivå som året innan. Omsättningen landar på 8,7 miljarder kronor.

Online var tillväxten 25 procent. Där omsatte kedjan 542 miljoner kronor.

Clas Ohlson visar också upp en rejäl resultatförbättring, Rörelseresultatet, inklusive engångskostnader för CO100+, landar på 549 miljoner kronor, vilket ska jämföras med 94 miljoner kronor året innan.

– Vårt systematiska och målmedvetna arbete både vad gäller kostnads- och tillväxtinitiativen inom CO100+ och stängningen av butiksnätet i Tyskland och Storbritannien har gett utlovade resultat. Initiativen har därmed haft en positiv påverkan på marginalen på kort sikt, och samtidigt gett oss en bättre plattform för lönsam tillväxt framåt, säger Lotta Lyrå.

Detta kvartal avslutas handlingsprogrammet.

– Enligt plan har vi sänkt den löpande kostnadsnivån i intervallet 225-250 Mkr. En del av denna har successivt realiserats inom framför allt besparingar avseende indirekta inköp, lägre kostnader för varor för försäljning samt en effektivare organisation. Under verksamhetsåret 2020/21 kommer återstående cirka 150-160 Mkr att realiseras, säger Lotta Lyrå.

Samtidigt ska kedjan fortsatt ha fokus på att växa online samtidigt som försäljning per kvadratmeter ska öka.

– Det kommer att hjälpa oss att nå vårt långsiktiga lönsamhetsmål om en rörelsemarginal om 6-8 procent.

I maj, första månaden på det nya räkenskapsåret, sjönk Clas Ohlsons totala försäljning med två procent. Tillväxten online var 68 procent.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...