Foto: Shutterstock

Clas Ohlsons jämförbara försäljning stod still och stampade i januari

Clas Ohlsons jämförbara försäljning i januari var den samma som året innan. Tredje kvartalet på det brutna räkenskapsåret summerat växte kedjan emellertid med två procent.
Text: Daniel Norman
Annons:

Clas Ohlson ökade försäljningen med fyra procent i januari, organiskt landade tillväxten på två procent.

Omsättningen landade på 596 miljoner kronor.

Tilläggas ska att kedjan har fjorton fler butiker än i fjol. Mätt i jämförbara enheter och lokal valuta var försäljningen oförändrad.

Online såg Clas Ohlson en tillväxt på 29 procent.

Det verksamheterna utanför Norden, som kedjan tidigare kommunicerat att den ska lägga ned, som tillväxten var högst (13 procent). Noteras ska att det är från lägre nivåer vilket gör att den procentuella ökningen blir högre.

I Norge ökade försäljningen med åtta procent, i Sverige med två procent och i Finland var den oförändrad.

Under det tredje kvartalet på det brutna räkenskapsåret, november till januari, har Clas Ohlsons försäljning ökat med sex procent, fyra procent organiskt.

Mätt i jämförbara enheter och lokal valuta var tillväxten två procent. Online växte kedjan med 51 procent.

Det gör att den jämförbara försäljningen, mätt i lokala valutor, har ökat med två procent under räkenskapsårets första nio månader.

13 mars presenterar Clas Ohlson delårsrapporten för det tredje kvartalet.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...