Clas Ohlson utökar samarbetet med Mathem – ska dubbla försäljningen online

Clas Ohlson utökar samarbetet med Mathem. Under hösten kommer mer än dubbelt så många produkter, ungefär 2000, att kunna skickas med till kunderna.
Text: Michael Sandsjö
Annons:

– Ambitionen är att öka onlinetillväxten med 50 procent om året under de kommande två åren. Det här är ett steg för att nå dit, säger Fredrik Uhrbom, Sverigechef för Clas Ohlson.

När Clas Ohlson inledde samarbetet med Mathem i våras valde varuhuskedjan att släppa på närmare 700 produkter, att levereras hem till kunderna tillsammans med fyllda matkassar.

Nu adderar Clas Ohlson mer än dubbelt så många produkter och passar samtidigt på att bredda utbudet, till fler sällanköpsprodukter och även rena kapitalvaror.

Målsättningen under de kommande åren är att dubblera försäljningen på nätet. En försäljning som i dag ligger kring fyra procent av den total omsättningen (för Clas Ohlson i Sverige).

Att öka samarbetet med Mathem är ett steg på vägen för att nå dit.

– Vi tror att efterfrågan på non food-produkter kommer att växa på nätet framöver och vill vara med i den matchen. Vi börjar att skicka ut de nya produkterna nu i augusti och kommer att ta emot orders och även plocka och packa varorna i våra egna butiker, säger Fredrik Uhrbom.

Förutom det utvidgade samarbetet med Mathem har Clas Ohlson sjösatt konceptet ”Hämta i butik”, där kunderna själva kan hämta varor som har inhandlats online i någon av varuhuskedjans 92 butiker.

Ungefär 35 procent av de produkter som kunderna handlar hos Clas Ohlson online hämtas i dag i butik.

– Vi har flera initiativ på gång för att nå de högt uppsatta onlinemålen. Det är ett tufft mål, men jag är positiv till att vi kommer att nå dit, säger Fredrik Uhrbom.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...