Clas Ohlson skapar en effektivare organisation – upp emot 200 tjänster berörs

Upp emot 200 tjänster berörs när Clas Ohlson skapar en effektivare organisation. ”Vi behöver arbeta på nya sätt”, säger vd Lotta Lyrå.
Text: Daniel Norman
Annons:

Clas Ohlson förändrar sin organisation med syfte att skapa en effektivare och mer flexiblare organisation med rätt kompetensmix och samtidigt frigöra resurser till den omställning bolaget genomgår.

150-200 tjänster berörs, framför allt vid huvudkontoret i Insjön samt vid distributionscentralen där.

– Digitaliseringen driver förändring i hela samhället och detaljhandeln är inget undantag. Vi har redan tagit flera steg för att komma närmare kunden och nästa steg är att ändra vår kompetensmix för att ytterligare ta tillvara på de möjligheter som finns. Vi behöver också arbeta på nya sätt för att uppnå en kostnadsnivå som gör att vi kan fortsätta växa på en alltmer konkurrensutsatt marknad, säger Lotta Lyrå i en kommentar.

Förändringarna kommer att ske i flera omgångar där ett första steg tas under våren. Hela processen beräknas vara klar i början av nästa år. Förhandlingar med de fackliga organisationerna inleds inom de närmaste veckorna.

Tidigare har Clas Ohlson kommunicerat att 200-250 miljoner kronor ska kapas i det omställningsarbete som kedjan nu genomgår.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...