Clas Ohlson optimerar butiksnätet: ”Vissa försvinner och andra kommer till”

Clas Ohlson ökade försäljningen och förbättrade resultatet under senaste kvartalet. Butikerna är en viktig del i framgången. Nu sätter kedjan fokus på att optimera butiksnätet.
Text: Daniel Norman
Annons:

Under det första kvartalet på det brutna räkenskapsåret, maj–juli, omsatte Clas Ohlson 2,044 miljarder kronor, en tillväxt på fyra procent.

– När jag blickar tillbaka på sommaren kan jag konstatera att vi har lyckats bra med att erbjuda våra kunder ett relevant sortiment till rätt pris, säger Lotta Lyrå i en kommentar.

Rörelseresultatet förbättrades, från 32 miljoner kronor första kvartalet i fjol till 79 miljoner i år.

Tilläggas ska att det påverkades positivt med 27 miljoner kronor på grund av nya redovisningsprinciper.

Kostnader för handlingsprogrammet CO100+ belastade resultatet med 39 miljoner kronor.

Online var tillväxten 20 procent.

– Den stora tillväxten i branschen sker just nu online men vi ser att butikerna kommer att spela en viktig roll även framöver. Merparten av vår försäljning sker i butikerna och lönsamma butiker är därför en nödvändighet för vårt mål om långsiktig tillväxt, säger Lotta Lyrå.

Hon menar att Clas Ohlson därför måste se till att butikerna finns där kunderna vill att de ska finnas och i rätt format. Dessutom måste det finnas en balans mellan kostnad och intäkt per kvadratmeter.

– Vi kommer, beroende på att köpmönster att förändras, att i snabbare takt förändra både antalet butiker och deras inriktning. Vissa blir större, andra mindre, vissa försvinner och andra kommer till, säger Lotta Lyrå och fortsätter:

– Som ett led i detta arbete har vi beslutat att stänga fyra butiker i Finland och en Sverige. Att kontinuerligt optimera vårt butiksnät och säkra flexibla hyresvillkor kommer att vara prioriterat även framöver.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...