Clas Ohlson ökade i december: ”Betydande marknadsinvesteringar”

Clas Ohlsons försäljning steg med fyra procent i december, men i jämförbara enheter och lokal valuta var försäljningen oförändrad.
Text: Andreas Dyrberg Skog
Annons:

Clas Ohlsons decemberförsäljning uppgick till 1 316 miljoner kronor, fyra procent högre än samma månad föregående år. Den organiska försäljningsökningen var två procent och i jämförbara enheter och lokal valuta var försäljningen oförändrad. Antalet butiker var 13 fler jämfört med december föregående år.

”Årets julhandel präglades av att den starka starten under ’Black Week’ i november följdes av en svagare mellanperiod än förra året men med en starkare slutspurt. De betydande marknadsinvesteringar som Clas Ohlson gör för att stärka kundbasen och därigenom driva försäljning har gett resultat”, skriver Clas Ohlson i en kommentar.

Clas Ohlsons e-handel växte med 52 procent till 58 miljoner kronor under december. Det motsvarar en e-handelsandel på fyra procent.

Under räkenskapsårets första åtta månader (maj-december 2018) har försäljningen ökat med åtta procent till 6 410 miljoner kronor. Den organiska försäljningen ökade med fem procent och i jämförbara enheter och lokal valuta med två procent.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...