Foto: Shutterstock

Clas Ohlson avslutar året med tillväxt i Norden: ”Förmår möta ändrat beteende”

Nedläggningen av butiksverksamheten utanför Norden liksom covid-19 gjorde att Clas Ohlsons omsättning sjönk med fyra procent i april. Mätt i jämförbara enheter och i lokala valutor såg kedjan emellertid ett lyft.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Clas Ohlson omsatte 571 miljoner kronor i april, ett tapp på fyra procent jämfört med samma period i fjol.

Coronaviruset kombinerat med avvecklingen av butiker utanför Norden, samt en svagare norsk krona, lyfter Clas Ohlson fram som förklaringar till det.

Antalet butiker var fyra färre än vid samma tid fjol. Mätt på jämförbara enheter steg snarare försäljningen med två procent.

I Norden, som är i fokus för Clas Ohlson, växte kedjan med tre procent.

Online lyfte försäljningen med 61 procent till en omsättning på 59 miljoner kronor. Där ser kedjan att fler väljer hemleverans av varorna. Den nylanserade drive in-lösningen är också uppskattad, skriver Clas Ohlson.

– Givet att även april präglades av covid-19 är vi nöjda över att kunna visa på en organisk tillväxt i Norden på 3 procent för verksamhetsåret 2019/20. Den negativa påverkan av covid-19 har vi delvis kunnat möta med positiva effekter från ett aktivt arbete med vår kommersiella agenda. Vi får kvitto på att vi förmår möta ändrade kundbeteenden både vad gäller ett relevant sortiment, attraktiva erbjudanden och bekväma leveransalternativ. Med en tillväxt online i april på hela 61 procent och 45 procent för fjärde kvartalet ser vi även att utvecklingen av vår e-handelsplattform fortsätter att bära frukt, säger vd Lotta Lyrå i en kommentar.

April avslutar också kedjans brutna räkenskaps år. För helåret omsatte Clas Ohlson 8,758 miljarder kronor, vilket var en marginell försämring mot 8,772 miljarder kronor året innan.

Den jämförbara försäljningen ökade med en procent.

– Med en kombination av snabba åtgärder och ett fortsatt omställningsarbete i linje med vår strategiska agenda har vi anpassat både erbjudande och verksamhet till rådande förhållande. Åtgärderna ger resultat och vi kommer att uppnå målet om en rörelsemarginal på fyra till sex procent under innevarande verksamhetsår 2019/20, säger Lotta Lyrå.

Market har tidigare berättat åtgärder vidtagits för att spara kostnader, bland annat har tjänstemannaorganisationen bantats. Dialog förs med fastighetsägare om hyres- och betalningsvillkor.

Alla butiker i Norden har fortsatt kunna vara öppna. Däremot är den i Reading i Stobritannien tillfälligt stängd sedan 25 mars på grund av restriktionerna i landet.

300 anställda i ett 70-tal butiker har permitterats. Dessutom har drygt 200 tjänstemän deltidspermitterats.

– Vi är fortsatt mycket ödmjuka inför den tid vi har framför oss. Hur covid-19, valutamarknaden och det makroekonomiska läget kommer att utvecklas vet vi inte. Det är därför för tidigt att dra slutsatser om vilken påverkan omvärldsläget kommer att få på vårt resultat för kommande verksamhetsår, säger Lotta Lyrå som betonar att Clas Ohlson möter utmaningarna från en stark finansiell nivå och är redo att göra jobbet.

Som en följd av coronakrisen har Clas Ohlson valt att pausa utrullningen av tjänsten Clas Fixare.

 

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...