Cheap Monday-grundaren mitt i italienska coronakrisen: ”150 meter kö till matbutiken”

Svenske Adam Friberg, medgrundare av klädmärkena Cheap Monday, Monki och Weekday, är mitt i stormens öga i coronautsatta Italien. ”Allt är igenbommat. 150 meters kö till matbutikerna och man får bara gå in en och en. Galet”, säger Adam Friberg till Market.
Annons:
Text: Michael Sandsjö
Annons:

Italien svårt drabbat av viruset

Över tio tusen italienare tros vara smittade av covid-19. För att stoppa spridningen ännu mer har landet tvingats vidta kraftfulla åtgärder. Under onsdagskvällen började landets samtliga butiker, förutom matbutikerna och apoteken att stänga.

Efter en tidigare karriär som medgrundare av de svenska klädmärkena Cheap Monday, Monkki och Weekday lever nu Adam Friberg i Florence i Italien.
Härifrån driver han det nya modemärket Avavav, som också har två fysiska butiker i Stockholm.

Just nu ser han ett land som är hårt pressat av coronaviruset.
Igår kväll beslutade premiärminister Conte att stänga alla butiker, förutom de som säljer mat och apoteksvaror.
– Man har känt det komma, men situationen är såklart väldigt speciell. Det är tomt överallt och hårda restriktioner från flera håll. Det är jätteköer till matbutikerna och vi får endast gå in en och en, säger Adam Friberg.

Även om Toscana och Florence klarat sig förhållandvis bra jämfört med norra Italien är stämningen klart påverkad av coronaviruset, menar Adam Friberg. Människor är mer avståndstagande, men samtidigt beredda att hjälpa varandra.

– Italienarna är stolta över sin sjukvård och vi ser många frivilliga som gör stora insatser mitt i det här. För handelns del? Ja, den som sitter i tunga fysiska strukturer kommer att få det jobbigt.

Hur påverkas ni själva och Avavav av det som händer i Italien?

– Våra leverantörer producerar fortfarande och vi skickar varor till våra kunder. Än så länge känner vi oss rätt lugna, säger Adam Friberg till Market.

 

Samma ämne:
Annons:

Nyheter

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...