Cerveras vinnande väg till nytt rekord: ”Vi kallar det för optichannel”

Cervera fortsätter att slå rekord. I september ökade försäljningen med 43 procent, jämfört med samma månad i fjol. ”Vi måste vara kundens förstahandsval varje dag”, säger vd Peter Rimbäck.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

I juni slog Cervera försäljningsrekord med en tillväxt på 40 procent.

Nu har det överträffats. I september månad ökade försäljningen med 43 procent.

– Ökningen i september visar på mer strukturella förbättringar i vårt kunderbjudande. Detta ger oss såklart ett helt nytt självförtroende, säger Peter Rimbäck i en kommentar.

Försäljningen ökade kraftig i de fysiska butikerna samtidigt som omsättningen online tredubblades.

– Vi tycker att det är extra häftigt hur vi lyckas slå nya rekord i båda kanalerna samtidigt. Det visar på att det finns potential även inom den fysiska handeln trots de utmaningar vi alla står inför. Våra stora ökningar online visar också att en butikskedja med sitt arv i den fysiska butiken även kan vinna kundernas förtroende på e-handeln, säger Peter Rimbäck.

Han konstaterar att Cervera hittat en vinnande strategi för hur de ska attrahera kunder i båda kanalerna.

– Vi kallar det internt för optichannel, till skillnad från omnichannel, och vi tror att det är vägen till framgång inom framtidens retail. Det handlar om att vara relevant i kundernas ögon i respektive kanal. Det är oerhört tuff konkurrens inom handeln där alla aktörer säljer samma varor och konkurrerar om trafik och pris, och kunderna har hela tiden ett annat val. Man måste därför vara kundens förstahandsval varje dag.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...