Cerveras vd: "Vi ska bli en omnikanal-aktör fullt ut"

Cervera har vänt förlust till vinst. Nu fokuserar kökskedjan på att vässa kunderbjudandet. ”Vi springer för fullt för att komma i kapp inom e-handel”, säger nye vd:n Johan Junehed.
Annons:
Text: Andreas Dyrberg Skog
Annons:

Cerveras sex steg till vinst

2012 sjösatte Cervera en plan med målet att skapa långsiktig lönsamhet. Förra året visade företaget svarta siffror. Här är planens sex byggstenar:

1. Expansion. Kedjan söker lägen för nya butiker. Expansion sker både på nya orter och genom förtätning på vissa befintliga marknader.

2. Digital utveckling. Cervera satsar hårt på e-handel och omnikanal. Till julhandeln lanseras en ny digital plattform.

3. EMV. Kedjan arbetar med att utveckla de egna varumärkena (Anders Petter, Table Top Stories). Andelen EMV ska öka.

4. Bakomliggande led. En stor del av förändringarna har hittills skett bakom kulisserna. Nu görs mer synliga förändringar, men effektiviseringsarbetet fortsätter.

5. Butikerna. Cervera arbetar med att utveckla sitt butikskoncept och koppla ihop det med e-handeln. I butiken i Mall of Scandinavia kommer en del nyheter att testas.

6. Kundklubben. Cervera har knutit till sig många klubbmedlemmar och samlat in mycket data. Nu ska informationen utnyttjas på ett sätt som upplevs positivt för kunderna.

Cervera har genomgått stora förändringar. Företaget har fått en ny ägare efter Ica, riskkapitalbolaget Accent Equity, och en ny vd i Johan Junehed, som tidigare var affärsutvecklingschef i företaget.

Trots det har företagets framtidsstrategi inte förändrats.

– Vi fortsätter med det förändringsprogram som vi startade i slutet av 2012. Mycket av arbetet har hittills varit mer internt fokuserat och därmed inte varit direkt synligt för kund. Nu går vi in i en fas med fokus på mer kundnära aktiviteter, säger Johan Junehed.

Kunderna kommer snart märka att Cervera har lagt i en högre växel i den digitala utvecklingen. Planen är att lansera en ny digital plattform till julhandeln.

– Vi springer för fullt för att komma i kapp inom e-handel och omnikanal. Det har varit en begränsning att inte kunna ge kunderna samma erbjudande i alla kanaler, säger Johan Junehed.

Bland de digitala nyheterna finns en mobilanpassad sajt med tydligare säljfokus och en ny logistiklösning. I nästa steg av satsningen kommer även sortimentet att breddas och fördjupas.

– Vi har haft plocklager för e-handeln i butik och ibland slagit i taket för antal order. Nu kommer varuförsörjningen att gå via vårt centrallager som kan hantera mycket större flöden, och vi implementerar även ett back office-system som kommer att effektivisera orderhanteringen avsevärt.

Cervera tar också ett steg mot att bli en omnikanal-aktör genom att koppla ihop e-handeln med de fysiska butikerna.

– Vi ska bli en omnikanal-aktör fullt ut. Kunden ska till exempel kunna lägga en order online och välja om den ska levereras hem eller hämtas i butik. Det utökade sortimentet i e-handeln ska också utnyttjas av säljare i de fysiska butikerna. De kan avsluta affären på plats och leverera varan eller låta kunden komma in till butiken och hämta den. Det handlar om att förenkla för kunden, säger Johan Junehed.

Samtidigt fortsätter Cervera att satsa på de fysiska butikerna. Kedjan inför ett nytt kundvarv, tydligare planogram och ser över koncept och inredning.

– Det första omtaget i butik blir i Mall of Scandinavia. Det är inte ett nytt butikskoncept, men vi testar lite nyheter där. Vilka nyheterna är? Det får du se när vi öppnar. Vi ska lyfta vissa inspirationsöar i butiken och testa lite ny inredning, säger Johan Junehed.

Kedjan öppnar fyra nya enheter 2015 – och söker fler lägen på både befintliga och nya orter. Etableringsstrategin omfattar både egenägda och franchisedrivna butiker.

Men Cervera är inte ensamma om att gå på offensiven inom kök och hem. Nyligen öppnade norska kedjan Kitchen i Sverige – med ambitionen att bli marknadsledare – och pekade direkt ut Cervera som huvudkonkurrent.

– Det återstår att se om de blir en huvudkonkurrent. Norska kedjan Till bords, som liknar Cervera, upplever inte alltid Kitchen som en huvudkonkurrent, då målgrupperna skiljer sig något åt, säger Johan Junehed.

– Vi har haft en branschglidning där vi har fått konkurrens från bland annat dagligvaruhandeln och möbelhandeln. Nu kommer en ny fackhandelsaktör och vi får se om vi tillsammans kan ta tillbaka andelar från andra aktörer – eller om de blir en ny huvudkonkurrent.

Klart är att den nya konkurrensen inte kommer att påverka Cerveras framtidsstrategi.

– Det är viktigt att våga stå fast vid den långsiktiga planen. Det har vi gjort och då har resultaten kommit, säger Johan Junehed.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...