Carlings säljer kläder – som bara finns digitalt: ”Inspiration från gaming”

Carlings lanserar klädkollektionen Neo-Ex, som bara finns digitalt. ”Vi hoppas kunna utmana oss själva och hela branschen att ta nästa steg”, säger kedjans vd Ronny Mikalsen.
Text: Daniel Norman
Annons:

I dag släpper Carlings klädkollektionen Neo-Ex i sin webbshop.  Den består av 19 produkter som kostar 100 till 300 kronor.

Kunden får aldrig hem något fysiskt plagg. I stället laddar den upp en bild på sig själv på vilken Carlings monterar plagget så att det ser ut som om att det sitter på.

Sedan är bilden klar att publiceras i sociala medier.

– Vi behöver anpassa oss och vara relevanta för våra kunder och nästa generation. Här har vi hittat inspiration från gamingvärlden, som alltid är steget före, säger Ingeline Gjelsnes, marknadschef för Carlings.

Många unga människor gillar att uttrycka sin kreativitet inom mode och stil online, det här är ett sätt för Carlings att möta det behovet. 

Kollektionen är framtagen tillsammans med den digitala influencern Perl.www. Digitala skräddare, 3D-designers, har varit med och utformat dem.

– Carlings har alltid uppmuntrat människor att uttrycka sig själva och sin stil genom kläder. I och med Neo-Ex hoppas vi kunna utmana oss själva och hela branschen att ta nästa steg för att utforska hur mode kan existera i den inte så avlägsna digitala framtiden, säger vd Ronny Mikalsen i en kommentar.

Alla intäkter från kollektionen går till Water Aid.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...