Byggmax-kedjan lyfte koncernen: ”Fortsatte att ta andelar”

Byggmax-kedjan lyfte moderbolaget som ökade försäljningen med 7,5 procent under det första kvartalet. Rörelseförlusten sjönk något.
Text: Daniel Norman
Annons:

– Första kvartalet innebar en bra start på året: försäljning och lönsamhet ökade, både bruttomarginal och kostnadskontroll var starka, marknaden växte och Byggmax fortsatte ta andelar, säger vd Mattias Ankarberg i en kommentar.

Byggmax Group redovisar en nettoomsättning på 715,4 miljoner kronor för kvartalet, en ökning med 7,5 procent om man jämför med motsvarande period i fjol.

– Ökningen drevs av Byggmax-segmentet som växte med 10,6 procent, säger Mattias Ankarberg.

Försäljningen i jämförbara butiker steg med 3,1 procent.

– De nya butikerna som öppnade 2018 har fått en bra start och ej jämförbara butiker genererade 6,7 procent i försäljningsökning.

Mattias Ankarberg berättar att Byggmax under kvartalet fortsatt uppdatera erbjudandet och uppgraderat e-handeln.

Skånska Byggvarors försäljning sjönk med 17,2 procent, det trots en ökad orderingång.

– Ökningen i orderingång drevs av kärnkategorierna uterum och växthus medan efterfrågan i flera andra kategorier minskade som följd av förra årets förändring i kommersiell modell, förklarar Mattias Ankarberg.

Första kvartalet 2018 redovisade Byggmax Group en rörelseförlust på 98 miljoner kronor, den sjönk till minus 81 miljoner kronor i år. En förbättring med 17 miljoner kronor.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...