Bygghemma köper Chilli

I förra veckan gick inredningskedjan Chilli i konkurs. Nu köps varumärket av snabbväxaren Bygghemma. ”Vi tar över den friska kärnan”, säger vd Mikael Olander.
Text: Mikael Sydner
Annons:

Redan innan Chillis konkurs hade det gjorts försök att sälja kedjan. En av intressenterna var Bygghemma.

– Vi har hållit hemma ett öga på dem som vi brukar göra när vi tittar på möjliga förvärv. De växte för snabbt men vi hade ingen aning om att det skulle gå så här, säger Bygghemmas vd Mikael Olander till Dagens Industri.

I och med konkursen slog Bygghemma till och tar över varumärket Chilli, sex av de 23 butikerna och e-handeln.

Butikerna är de i Backaplan, Örebro, Barkarby, Kungens kruva, Uppsala och Västerås.

– Chilli är ett viktigt tillskott till Bygghemma-gruppen. Det känns otroligt bra att kunna tillföra de resurser, den kompetens och de finansiella medel som krävs för att ta Chilli till nästa nivå säger Mikael Olander.

Tack vare köpet räknar han med att Bygghemma kommer att omsätta närmare två miljarder kronor i år med en positiv rörelsemarginal.

Hälften av omsättningen kommer från byggsidan och resten från möbel- och inredningsinnehaven.

För bara tre år sedan omsatte bolaget 270 miljoner kronor.

– Det har varit mycket förvärv men också organisk tillväxt, säger Mikael Olander. 

I och med köpet av Chilli blir man en av landets ledande möbleaktörer.

– Vi kommer i Chilli att bygga vidare på det grundarna – familjen Moell – har byggt upp, prisvärda möbler och inredningsprodukter med högt designinnehåll. Det blir ett mycket bra komplement till Trademax prisledande sortiment av inne- och utemöbler.

Bygghemma ägs sedan november i fjol av Nordstjernan.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...