Foto: Shutterstock

Bygghandelns tillväxt online mattades: ”Återstår att se om det är tillfälligt”

E-handeln tillväxt fortsatte under det tredje kvartalet. Men bygghandeln hade det tuffare och visade upp en lägre tillväxt än den gjort de senaste åren. ”Återstår att se om dippen är tillfällig”, säger Carin Blom på Postnord.
Text: Daniel Norman
Annons:

Tillväxten bransch för bransch:

Hemelektronik: 12%.
Kläder och skor: 14%
Böcker och media: 5%
Bygghandeln: 4%
Inredning och möbler: 20%
Sport och fritid: 17%
Barnartiklar och leksaker: 20%

Källa: E-barometern Q3

 

E-handeln växte med 15 procent under det tredje kvartalet.

Det visar E-barometern som Postnord för i samarbete med HUI Research och Svensk Digitalhandel.

Störst tillväxt hade heminredning och leksaker som både ökade med 20 procent.

Inom heminredning driver de stora kedjorna, med sina digitala investeringar, utvecklingen konstaterar Postnord. Inom leksaksbranschen har satsningar på automation gjord att större volymer kan hanteras.

Överlag visar de mognare branscherna upp en god tillväxt.

Bygghandelns tillväxt mattas däremot av. Branschen visar upp en ökning på fyra procent under kvartalet.  

– Förutom den oerhört varma sommaren är det möjligt att den osäkerhet som råder på bostadsmarknaden och aktiemarknaden samt förestående räntehöjningar påverkar konsumtionen av byggvaror även på nätet. Det återstår dock att de om dippen i bygghandeln är tillfällig eller om tillväxten kommer att vara lägre även framöver, säger Postnords detaljhandelsanalytiker Carin Blom.

Under de tre första kvartalet i år har e-handeln växt med 15 procent. Om inget oförutsett händer under fjärde kvartalet pekar det på en tillväxt på 10 miljarder kronor för helåret, konstaterar Postnord. Black Friday och efterkommande julhandel väntar ju runt hörnet.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...