Foto: Jamin Pirnia

Butiksslakten: I jakten på lönsamhet stängde Glitter 29 butiker – på ett år

Glitter stängde 29 butiker under förra räkenskapsåret men lyckades ändå hålla kvar försäljningen på samma nivå som året innan. På två år har ett 50-talt enheter avvecklats.
Text: Daniel Norman
Annons:

Bergendahl & Son, som driver kedjor som City Gross, Glitter, Granit och Eko ökade nettoomsättningen med 2,6 procent under senaste räkenskapsåret, september 2017-augusti 2018.

Det skriver koncernen i ett pressmeddelande.

Rörelseresultatet, före avskrivningar, landade på 293 miljoner kronor, vilket var 6,7 procent bättre än föregående år.

Bergendahls Food med City Gross ökade försäljningen och förbättrade resultatet.

Sällanköpshandeln hade emellertid det tyngre, framför allt på resultatsidan.

Glitter omsatte 637 miljoner kronor räkenskapsåret 2017/2018. Det är faktiskt en miljon bättre än året innan trots att antal butiker är 25 färre.

29 butiker stängdes under året samtidigt som fyra nya öppnade i arbetet att optimera butiksnätet.

I slutet av 2018 hade Glitter 190 butiker på den nordiska marknaden. Under den senaste tvåårsperioden har ett 50-tal butiker avvecklats.Dessutom har den centrala administrationen slimmats.

– På Glitter har vi gjort en omstrukturering som bland annat innebär en butiksoptimering för att förbättra lönsamheten. Kedjan har gått med minus i flera år, säger Lars Ljungälv, vd för Bergendahl & Son, till Market.

Han berättar att man också jobbat med sortimentet för att förbättra erbjudandet.

– Vi har bland annat varit väldigt framgångsrika på hårsidan.

Trots en resultatförbättring på 37 miljoner kronor (före jämförelsestörande poster) så går kedjan fortfarande med minus. Förra året landade rörelseförlusten på 87,7 miljoner kronor.

Målet är ett nollresultat för innevarande räkenskapsår.

– Det är vår absoluta ambition Vi har ju redan avverkat halva räkenskapsåret och jag bedömer det som fullt möjligt, säger Lars Ljungälv.

Granit, med sina 32 butiker, ökade försäljningen med elva procent under räkenskapsåret. Sex nya butiker öppnade under perioden.

Satsningar på att förstärka organisationen och utveckla e-handeln liksom startkostnader i samband med satsningen i Sydkorea tillsammans med Samsung påverkar emellertid resultatet negativt .

– Vi har tagit investeringar i Granit för att kunna öka omsättningen och det påverkar resultatet, säger Lars Ljungälv.

Med hur mycket anger inte Bergendahl & Son. Förra året redovisade kedjan en rörelseförlust på 2,9 miljoner kronor.

– Vi tror mycket på konceptet Granit.

Eko ökade försäljningen med 31 procent. Samtidigt försämrades resultatet något på grund av uppbyggnaden av en central organisation för att kunna växa.

– Vi vill att Eko ska fortsätta växa genom nya butiker för att öka omsättningen och förbättra resultatet, säger Lars Ljungälv.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...