Foto: Jessica Gow/TT

Butikernas baksmälla efter heta säljfesten – försäljningen iskall i maj

Sommarhetta i maj i fjol och stark försäljning. Men i år blev det baksmälla för matbutikerna. ”Tuffa siffror att möta”, säger Daniel Liljeberg på Svensk Dagligvaruhandel till Market.
Annons:
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Svensk Dagligvaruhandels index visar att livsmedelsbutikernas försäljning steg med 5,1 procent i maj 2018 – tack vare den då tidiga sommaren och stor efterfrågan på bland annat grillade produkter, drycker och glass.

Det blev tufft för branschen att möta.

Tillväxten blev låga 0,9 procent i år.

– Jämförelsetalen var extremt utmanande, säger näringspolitiskt ansvarige Daniel Liljeberg.

Ytterligare en förklaring till den nästan obefintliga säljökningen i maj kan vara den sena påsken.

– April var väldigt bra och det är möjligt att hushållens behov av inköp därför minskade i maj.

Däremot lyfte e-handeln med hela 25 procent i maj jämfört med samma månad i fjol.

– E-handeln ångar verkligen på och kanalens försäljningsandel ökar successivt, säger Daniel Liljeberg.

Ica-butikerna hade enligt Ica Gruppen ännu lägre tillväxt i maj: bara 0,2 procent totalt och 0,0 procent i jämförbara butiker.

Däremot redovisade uppstickarkedjan Matrebellerna en stark månad med en förbättring på 8,5 procent (totalt) respektive 7,6 procent (jämförbara enheter).

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...