Butikerna ser ljusare på tillvaron: ”Vi lämnar de mörkaste månaderna”

För andra månaden stiger optimismen i butikshandeln, om än från låga nivåer. Det visar Handelsbarometern från Svensk Handel. ”Att fler återigen ser ljusare på tillvaron är glädjande”, säger vd Karin Johansson.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Efter ett riktigt tufft 2020 så stiger optimismen i butikshandeln för andra månaden i rad, det visar Handelsbarometern för februari. 

– Coronakrisen har inneburit ett riktigt stålbad för stora delar av handeln och att fler butikshandlare återigen ser ljusare på tillvaron är glädjande. Att takten i vaccinationsarbetet inte tappar fart blir samtidigt avgörande för handelns möjligheter att återhämta sig, säger Karin Johansson i en kommentar. 

Framtidsindikatorn, som sammanfattar tron på försäljning, antal anställda och lönsamhet, ökar 7,2 enheter till 85,5. Påpekas ska att indikatorn fortfarande ligger en bra bit under neutralt värt på 100 och lägre än motsvarande period förra året. 

I sällanköpshandel stiger indexet med 5,8 enheter till 80,8 och i dagligvaruhandeln med 8,5 enhter till 90. 

– Vi lämnar de mörkaste försäljningsmånaderna bakom oss och blickar framåt mot våren. Det fina vintervädret har också bidragit till att driva försäljningen inom till exempel sporthandeln, säger Karin Johansson.

Framtidsindikatorn för e-handeln försämras med 0,7 enheter till 119,4 i februari. 

– E-handeln har gått som tåget genom hela coronapandemin. I februari minskar dock framtidstron något, e-handlarnas tro på den framtida försäljningen faller tillbaka från höga nivåer, säger Karin Johansson.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...