Butikerna får en huvudroll när Cervera ska leverera snabbare: ”Närmare kunden”

Cervera har tagit fram en omnilogistikplattform – där butikerna spelar en huvudroll. ”Vi kommer närmare kunden än vad en renodlad e-handlare kan göra, säger vd Johan Junehed.
Text: Daniel Norman
Annons:

Nu tar Cervera nya steg för att sudda ut gränsen mellan fysisk butik och e-handel.

Genom en integrering av befintliga system har kedjan skapat en ny omnilogistikplattform.

Där får butikerna en huvudroll.

– Vi tror fortfarande på stenhårt på fysiska butiker och den roll de har att fylla. Dels i form av upplevelsen för kunden, men även som lokalt lager. Genom att aktivera våra butiker över landet möjliggör vi leveranser i hela Sverige med väsentligt kortare leveranstider och dessutom med mindre miljöpåverkan, säger Johan Junehed i en kommentar.

Click and collect, som tidigare plockats vid centrallagret i Jönköping, plockas nu i butik. Vid arbetstoppar ska butikerna även kunna ta hand om e-handelsordrar.

Den nya plattformen ska även underlätta för samma dag-leveranser, vid reservationer i butik samt hjälpa kunderna att ta del av Cerveras online-sortiment när de besöker en fysisk butik.

– Vi ser större krav från våra kunder på ett fungerande gränssnitt mellan onlineförsälning och fysisk butik, och man kräver att samma service gäller alla kanaler. Dessutom vill man ha snabba leveranser och flera fraktalternativ. Genom vårt omniarbete kan vi nu erbjuda en lösning vi känner oss stolta över, säger Andrew Golrang, IT- och affärsutvecklingschef.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...