Bubblerooms framgångar fortsätter – har växt med 50 procent hittills i år

Bubbleroom ökade försäljningen med 55 procent förra året. 2018 har inte börjat sämre. ”Vi har en tillväxt på en bra bit över 50 procent med bibehållen lönsamhet”, säger vd Ville Kangasmukko till Market.
Text: Daniel Norman
Annons:

2017 kom vändningen, efter flera år av förluster. Bokslutet är nu klart och Bubbleroom redovisar ett rörelseresultat på nio miljoner kronor.

– Det är ett kvitto på att vi har en hållbar affärsmodell, säger Ville Kangasmukko.

Omsättningen landade på 202 miljoner kronor, Norge inkluderat. Det är en ökning med 55 procent från året innan. 

2016 gjorde e-handlaren en förlust på 21 miljoner kronor.

– Det var väldigt många år sedan vi visade plussiffror. Det är såklart jätteviktigt för bolaget. Det visar att vårt förändringsarbete fungerat.

Framgången för Bubbleroom har fortsatt under de första månaderna av 2018.

– Det har börjat fantastiskt bra trots att vi möter tuffa jämförelsesiffror. Vi har en tillväxt på en bra bit över 50 procent med bibehållen lönsamhet, säger Ville Kangasmukko.

Han menar att Bubbleroom träffat helt rätt vad gäller kollektionen den här vårsäsongen.

– Jag måste ge en stor eloge till våra inköpare.

 Vad gör att ni fortsätter att växa?
– Vi vågar investera för att ta marknadsandelar när marknaden är i stark tillväxt. Resultatet gör att omsättningen ökar vilket leder till förbättrad lönsamhet. Lönsamhet skapar möjligheter att fortsätta investera.

Sortimentet är en sak som Wille Kangasmukko vill utveckla.

– Vi har flera produktkategorier där vi ser att vi kan stärka sortimentet.

Även sajten kan förbättras, menar han.

– Vi kan bli bättre på att guida kunderna så att de hittar rätt plagg.

För att kundstocken ska växa behöver Bubbleroom investera i att öka trafiken till sajten.

– Det är en rolig framgångssaga vi har varit med om. Alla i organisationen är rakryggade, stolta och glada, säger Ville Kangasmukko.

Och sagan tar inte slut här.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...