Bubbleroom ska bli störst på festmode

Ville Kangasmuukko, vd för Bubbleroom, ska maxa köpupplevelsen och vässa företagets omnikanalstrategi. ”Målet är att bli störst i Norden på festmode för kvinnor”, säger han.
Text: Agneta Renmark
Annons:

När svenska modeföretaget Bubbleroom grundades 2005 var det som en utpräglad nätbutik. Under de senaste åren har bolaget expanderat med fyra fysiska butiker på den svenska marknaden, tre i Stockholm och en i Göteborg.

Verksamheten omfattar även egendesignade och producerade varumärken och kollektioner. Onlinekunderna finns i drygt 30 länder samtidigt som de egna varumärkena säljs i 50 externa butiker.

– Just nu fokuserar vi på att stärka kunderbjudandet. Vi ska bli tydligare med vilka vi är och vad vi står för. Vi ska även fortsätta att utveckla våra egna varumärken, eftersom de både är uppskattade av våra kunder samtidigt som de har en högre bruttomarginal, säger Ville Kangasmuukko, som blev vd för Bubbleroom i september.

Är det några fler fysiska butiker på gång?
– Ja, men inte under det närmaste året. Det är strategiskt viktigt med fler butiker som ett led i vår omnikanalstrategi, eftersom det gör att fler kunder hittar till oss samtidigt som det förbättrar upplevelsen genom att kunderna både kan hämta ut beställningar och returnera varor i butikerna. Samtidigt handlar det om ganska stora investeringar.

Er omsättningen ökar stadigt men resultatet är väldigt rött. Varför?
– Rent historiskt har det varit så att e-handelsbolag fokuserat mer på tillväxt än lönsamhet. Att få in handlande kunder har varit det viktigaste. Nu känner vi att vi gjort detta och står väl rustade för framtiden, nu ska vi fokusera mer på lönsamhet, säger Ville Kangasmuukko.

Han har bakgrund från bland annat H&M, Cheap Monday och Monki, där han framförallt jobbat med näthandel.

Vad lockade dig till Bubbleroom?
– Under mina år i branschen har jag givetvis haft koll på konkurrenterna och de bolag som jag tycker är ledande och intressanta. Bubbleroom har alltid gått sin egen väg för att utveckla e-handeln i Norden och vågat sticka ut hakan. Det tilltalar mig samtidigt som det är lockande med en tjänst där man får ta ett helhetsansvar för en verksamhet.

Varför ska kunden alls handla hos er?
– För att vi har det bästa kunderbjudandet vad gäller festkläder för kvinnor i hela Norden, inte bara kläder utan allt annat som hör till: skor, väskor och accessoarer. Både från våra egna varumärken och det bästa av det bästa från externa varumärken.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...