Branschexpertens historiska säljlyft: ”Detaljhandeln har förändrats radikalt”

HUI Research är på väg sitt bästa år någonsin. Försäljning och resultat skjuter i höjden. ”Behovet av analys har aldrig varit större”, säger vd Jonas Arnberg till Market.
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Market kan i dag berätta att Svensk Handels konsultföretag HUI Research kommer att redovisa rekordomsättning för 2018.

Prognosen är 29 miljoner kronor netto.

– Försäljningen är över förväntan och vi är självklart väldigt nöjda med intresset för våra tjänster, säger Jonas Arnberg belåtet.

Men det är inte årets enda kommersiella framgång för HUI.

Rörelsemarginalen når cirka tio procent.

– Det är också all time high.

Hur förklarar du lyftet för HUI?
– Digitaliseringen och tillväxten på nätet har inneburit att detaljhandeln har förändrats radikalt på bara några år. Detaljister tvingas att se över ytor, läge och sortiment. Därför har behovet av analys aldrig varit större. Det går inte längre att fatta beslut bara på magkänsla, säger Jonas Arnberg.

Ett tecken på den stigande efterfrågan är att antalet medarbetare på kontoret i centrala Stockholm har vuxit från tio till 21 bara sedan våren 2017.

– Vi har fått in många duktiga konsulter och därmed kunnat ta fler och mer komplexa uppdrag.

HUI:s huvudsakliga kunder är fastighetsägare, kedjor, kommuner och branschorganisationer.

– Men även konsulter och banker vänder sig i ökad utsträckning till oss, konstaterar Jonas Arnberg.

Samma ämne:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...