Boozt växer – och levererar för första gången svarta siffror för ett tredje kvartal

Boozt fortsatte att gå bra under det tredje kvartalet. ”Vi växte med 26 procent mätt i lokala valutor och lönsamheten var stark”, säger vd Hermann Haraldsson.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Boozt omsatte 941 miljoner kronor under det tredje kvartalet, en tillväxt på 23 procent (26 procent mätt i lokala valutor).

– De många nya kunder som vi fick under våren fortsätter att komma tillbaka, konstaterar Hermann Haraldsson i delårsrapporten.

Boozt ser också att kunderna handlar för mer pengar.

Samtidigt konstaterar Hermann Haraldsson sin sin kommentar att tillväxten under det tredje kvartalet hämmades av låga lagernivåer.

Under slutet av vår- och sommarsäsongen påverkades tillgången på varor av en hög försäljning under andra kvartalet och inledningen av höst- och vinterförsäljningen av försenade leveranser på grund av covid-19.

– Det tredje kvartalet har alltid varit tufft när det kommer till lönsamhet, då den påverkas av slutförsäljningen av sommarrean, säger Hermann Haraldsson.

För första gången går Boozt med vinst under ett tredje kvartal. Rörelseresultatet landar på 47,9 miljoner kronor, vilket ska jämföras med en förlust på 40,8 miljoner kronor samma period i fjol.

Högra ordervärde samt lägre returgrad är några av de förklaringar som lyfts fram till resultatförbättringen.

– Dessutom går våra fysiska butiker med vinst för första gången. Även om det handlar om låga siffror är det viktiga steg för oss, säger Hermann Haraldsson.

Under inledningen av fjärde kvartalet har Boozt utökat sortimentet för de nordiska kunderna och adderat heminredning till det.

– Lanseringen är ett viktigt steg i målsättningen att skapa en varuhuskänsla online, säger Hermann Haraldsson.

En bra start på kvartalet får Booz att skriva upp prognosen för helåret. E-handlaren tror nu på en tillväxt på 20-25 procent och rörelsemarginal på 5,5 till 6,5 procent.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...