Bolist och Järnia gick bättre än branschen: ”Dubblerade upphämtningar i butik”

Bolist/Järnia hade en betydligt kraftigare tillväxt än branschen under det första kvartalet. ”Vi ser en stark tillväxt inom samtliga kundgrupper”, säger kedjechefen Magnus Hemmingberg.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Bygghandeln hade en tillväxt på 7,4 procent under det första kvartalet. Bolist/Järnia hade en utveckling som var betydligt bättre än så. 

Tillväxten, mätt på jämförbara enheter, var drygt 17 procent. 

– Vi ser att intresset för att genomföra olika projekt i hemmet har fortsatt även under det här året och vi ser en stark tillväxt inom samtliga kundgrupper, säger Magnus Hemmingberg i en kommentar. 

Kedjorna såg en tillväxt både i fysiska butiker och online. 

E-handeln växte med 34 procent under första kvartalet, jämfört med samma period i fjol. 

– Vi kan se att kunderna uppskattar möjligheten att handla online och att snittordervärdet ökar, men vi kan också se att kunderna i allt högre grad väljer att hämta upp beställda produkter i butikerna. I mars mer än dubblerades uthämtningen från butik jämfört med motsvarande period 2020, säger marknadschef Eddie Andersson. 

Ett antal Bolist-butiker erbjuder också kunderna att hämta varorna utanför butiken. 

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...