Blomsterlandet har byggt om sina butiker: ”En del av vår försäljningsframgång”

Blomsterlandet har byggt om sina butiker. ”Vi vill skapa en hemmakänsla”, säger försäljningschefen Patrik Lindgren som menar att satsningen gett utslag på försäljningen.
Text: Daniel Norman
Annons:

50 av Blomsterlandets 53 butiker har byggts om hittills. 

– Det innebär att vi har skapat mindre rum i butikerna i stället för att allt ska vara samlat i ett, säger Patrik Lindgren till Market. 

Till exempel samlas gröna växter i ett och keramik i ett annat, berättar han. 

– Kunderna uppskattar det. Vi tror att det är en del i vår försäljningsframgång, säger Patrik Lindgren. 

Under första halvåret ökade försäljningen med sex procent i jämförbara enheter om man jämför med samma period i fjol. 

– Vi har haft ett bra första halvår med avbrott i maj. Det tog vi igen i juni, juli har också varit bra, säger Patrik Lindgren. 

Kallt väder och nattfrost i maj gjorde att konsumenterna sköt på inköp av plantor. 

– Vi har haft en bra utveckling vad gäller växter, keramik och heminredning, säger Patrik Lindgren. 

Han vill inte ange några siffror men säger att resultatet för första halvåret var bättre än budgeterat. 

Blomster landet har i dag 53 butiker och kedjan ser utrymme för fler. Umeå står på tur i höst liksom Södertälje. 

– Vi fortsätter att öppna tre till fyra nya butiker per år, säger Patrik Lindgren och berättar att en öppning i Strängnäs är planerad nästa år.

Efter att ombyggnaden av butikerna invändigt är klart ska Blomsterlandet även se över utemiljön. 

– Vi ska göra om våra utegårdar, säger Patrik Lindgren. 

 

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...