Foto: Daniel Norman

Black Week-succén för Na-kd: Dubblad försäljning och svarta siffror

Black Week blev en succé för Na-kd. Nätjätten mer än fördubblade sin försäljning – och levererade sin första månad med ett positivt resultat.
Annons:
Text: Andreas Dyrberg Skog
Annons:

Na-kd:s bruttoförsäljning under Black Week landade på 248 miljoner kronor, en ökning med 125 procent jämfört med föregående år.

Fredagen var den enskilt största dagen med en försäljning på 56,5 miljoner kronor, 177 procent mer än 2018.

Kunder i 72 länder la beställningar under veckan. De största marknaderna var Tyskland, Sverige och Nederländerna.

– Det är något över plan. Men vi hade höga mål, säger vd:n och grundaren Jarno Vanhatapio till Market.

Vilken är den enskilt största förklaringen till ökningen?
– Vi hade köpt in lite mer varor för att ha bra tillgänglighet, och vi investerade tungt i marknadsföring över hela Norden och Europa. Norge, Frankrike, Belgien och Schweiz växte alla med över 300 procent year on year den veckan.

Na-kd passerade också en annan milstolpe under november – den första månaden i butikens historia med ett positivt resultat, enligt preliminära siffror.

– Vi har prioriterat tillväxt helt och hållet tidigare år. Nu är det delat fokus mellan tillväxt och lönsamhet. Men helt klart ska vi fortsätta investera i marknadsandel i en bransch som är under förändring och vi har ju en efterfrågan på det vi tillhandahåller, säger Jarno Vanhatapio.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...