Foto: Daniel Norman

Black Friday redan en succé: ”Kommer att bli den största någonsin”

I natt drog shoppingdagen igång på allvar. Redan under dygnets första timmar kunde många handlare och betalningsföretag konstatera att förra årets rekord var slagna.
Text: Fanny Hällegårdh
Annons:

Elgigantens nätbutik drog igång med sina erbjudanden redan klockan 22.00.

Shoppingen fick sig en flygande start, och en halv miljon kunder besökte butiken under natten.

Trycket blev så pass högt att det resulterade i väntetider i kassan för de shoppingsugna uppesittarna.

Men trots det ökade e-handeln med nära 60 procent jämfört med förra året.
 
– Vi ser ett enormt intresse från kunderna. Årets Black Friday kommer att bli den största någonsin, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.
 
NetOnNet konstaterade tidigt i morse att lagret hade plockat närmare dubbelt så många fler produkter jämfört med förra året.

– Första timmen av dygnet gav en tydlig indikation om att nya rekord är att vänta. Varje timme därefter registrerades nya rekord jämfört med föregående år, säger Susanne Holmström, vd NetOnNet.
 
Betalföretaget Klarna såg en explosion av köp vid midnatt. Under den första timmen ökade köpen med 50 procent jämfört med förra året, och jämfört med en genomsnittlig dag ökade det med 1700 procent.

– Vi ser att många håller sig vakna för att fynda varor till de allra bästa prisern innan de tar slut, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende.
 
Klarna kunde utläsa att personer mellan 26 och 35 år dominerade bland shopparna och handlade sju gånger mer än en genomsnittlig dag. Men den största skillnaden från förra året stod personer äldre än 65 för, så kallade ”silversurfare”, som gjorde 21 gånger fler köp jämfört med en genomsnittlig dag.

Konkurrenten DIBS som precis som Klarna levererar betallösningar till e-handeln noterade också ett nytt rekord. Data över transaktioner hos svenska webbutiker visar att handeln ökade kraftigt jämfört med i fjol. Totalt handlar det om 133 procents ökning.

– Den starka starten indikerar ett nytt rekord på nätet men vi får se hur det utvecklar sig resten av Black Friday, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på DIBS Payment Services.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...