Foto: Foto: Pressbild

Black Friday – köpfest som pressar handeln

Black Friday innebär en köpfest för kunderna, men prispressen slår tillbaka mot handeln och urholkar lönsamheten. ”Handeln har väckt ett rea-monster.”
Text: Kalle Östgren
Annons:

Fakta

• Förra året handlade lite mer än var femte svensk reavaror på Black Friday.

• Svenskarna handlade för 2,3 miljarder kronor under Black Friday förra året.

• I genomsnitt shoppade de som handlade på Black Friday förra året för 1 576 kronor per person.

• Black Friday infaller dagen efter högtiden Thanksgiving i USA, det vill säga den fjärde fredagen i november.

Fakta: E-barometern/Post Nord.

Black Fridays betydelse för den svenska handeln fortsätter att öka.

I år planerar var tredje handlare inom sällanköpsvaruhandeln att uppmärksamma högtiden.

Det som framför allt lockar kunderna till butiken är kraftiga prisrabatter.

Det visar Svensk Handels sammanställning inför Black Friday.

I stort bidrar Black Friday och andra hårt marknadsförda handelsdagar under året till att handeln i stort blir allt mer kampanjintensiv, menar rapporten.

– Black Friday bidrar till en ökad försäljning under själva helgen men riskerar på sikt att urholka lönsamheten för många handlare. Handeln har väckt ett rea-monster som alltid vill handla till rea-priser, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel.

I USA har fenomenet Black Friday varit populärt länge. Men där går utvecklingen åt andra hållet och intresset har snarare svalnat.

Huvudförklaringen, skriver Svensk Handel, är att fler butiker startar sina reor tidigare och att fler kunder handlar på nätet.

– Att en allt större andel av försäljningen blir kampanjdriven är något som handeln måste förhålla sig till. Många företag kommer att lyckas forma strategier utifrån detta, men för många mindre handlare är detta en tuff utveckling, säger Jonas Arnberg.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...