Foto: Shutterstock

Black Friday gjorde november svart för modehandeln: ”Negativ påverkan”

Black Friday gav inte modehandeln något efterlängtat lyft. Skoförsäljningen sjönk med nästan 13 procent i november, även klädförsäljningen sjönk.
Text: Daniel Norman
Annons:

– Jag bedömer att Black Friday totalt sett har en negativ försäljningspåverkan på modehandeln. Många konsumenter väntar in fredagen och det ger en minskad försäljning i en relativt viktig försäljningsmånad som november. Speciellt med tanke på den milda hösten där behovshandeln inte tagit fart, säger Mikael Sandström, ordförande för Svensk Handel Stil i en kommentar.

Enligt Stilindex sjönk klädförsäljningen med 3,4 procent i november i fysiska butiker och deras e-handel mätt i jämförbara enheter och löpande priser.

Försäljningen av skor sjönk med 12,9 procent.

– Därmed har försäljningen av kläder minskat under åtta av årets månader och försäljningen av skor under sju med en ackumulerad nedgång på 2,7 respektive 3,7 procent, säger Mikael Sandström.

Den viktiga julmånaden har också börjat trögt.

– December började inte heller bra, bland annat påg rund av att den 1 december förra året inföll på en fredag medan den i år inföll på en lördag, säger Mikael Sandström.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...