Black Friday-försäljningen överträffade e-handlarnas förväntningar ”Galet bra”

För svenska e-handlare blev fjolårets Black Friday en kassako. I en färsk undersökning uppger fyra av tio att försäljningen gick bättre än väntat.
Annons:
Text: Helen Preutz
Annons:

Black Friday befäster sig som en av de mest betydelsefulla händelserna under handelsåret.

Enligt undersökningen som gjorts av Kantar Sifo på uppdrag på prisjämförelsesajten Pricerunner svarar 39 procent av svenska e-handlare att försäljningen gick över förväntan.

– Förväntningarna var höga redan innan, vilket gör det så imponerade att 39 procent av butikerna trots det säger att det gick bättre än väntat. Det är galet bra, säger Nicklas Storåkers, vd för Pricerunner. 

Undersökningar som gjordes innan Black Friday visar att många företag oroade sig över försäljningstillväxten. Men oron visade sig vara obefogad och enligt siffror från både Kantar Sifo och SCB fick handeln ett välbehövligt uppsving under november och december efter flera månaders tröghet.

– De första nio månaderna på 2019 var tuffa för e-butikerna, i synnerhet sommaren och början av hösten. Vi kunde se det på den rejäla nedgången i Pricrunners E- handelsindex, som under tredje kvartal nådde den lägsta nivån hittills. Men både Black Friday-handeln och julhandeln gav ny tillväxt, säger Nicklas Storåkers. 

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...