Biltemas offensiva plan: Fördubbla antalet varuhus på tio år

Nästa år har Biltema sex nyetableringar klara i Sverige. Sen höjs takten ytterligare. ”Målet är att fördubbla antalet varuhus till 2028”, säger marknadschefen Johan Gerdevåg.
Text: Andreas Dyrberg Skog
Annons:

Här öppnar Biltema varuhus 2019

  • Avesta (juni-juli)
  • Falköping (september-oktober)
  • Nässjö (september-oktober)
  • Lidköping (december)
  • Örnsköldsvik (december)
  • Hässleholm (december)

Biltema har i dag 140 varuhus i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

I december firar kedjan sitt 50:e varuhus i Sverige.

– Det ligger i Varberg, en trevlig stad som vi tror mycket på. Det är så klart en milstolpe som vi firar med lite extra pompa och ståt vid invigningen, men vi har samtidigt fullt fokus på expansionen, säger Johan Gerdevåg.

Nästa år räknar kedjan med att öppna sex nya varuhus i Sverige (se faktaruta).

– Det sista bygglovet väntas bli klart inom kort. Sen tar det nio månader från det att vi sätter spaden i marken till det att varuhuset kan öppna.

Men åren därefter vill Biltema hålla betydligt högre etableringstakt. Målet är tio-tolv varuhus per år.

– Det är en utmaning att växa så snabbt. Hittills har vi klarat åtta-tio varuhus per år, då vi både bygger och etablerar på egen hand. Men nu har vi utvecklat och organiserat om vårt fastighetsbolag för att öka kapaciteten, säger Johan Gerdevåg.

Johan Gerdevåg, marknadschef på Biltema.

Planerar ni några förändringar av ert varuhuskoncept?

– Vi utvecklar konceptet konstant för att anpassa oss efter vad kunderna efterfrågar. Parallelt med expansionen så uppgraderar vi också befintliga varuhus i en takt om fyra till sex per år.

Vilken typ av orter fokuserar ni på när ni etablerar nya varuhus?

– Strategin är att öka tillgängligheten och komma så nära kunderna som möjligt. Det är inte rimligt att kunder ska behöva åka 20 mil för att handla hos oss.

Ett sätt att lösa det är ju att satsa på e-handel – är det på gång?

– Nej, kunderna vill ha våra fysiska butiker och det är kundens efterfrågan som styr. Vi satsar på fysiska butiker, men vill också erbjuda en modern, digital kundupplevelse. Även på det området kommer det att hända saker under nästa år, säger Johan Gerdevåg.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...