Bikester lanserar servicepartnernätverk – vill bli rikstäckande

Bikester lanserar ett nytt servicepartnernätverk i Sverige. Målet är att ha 40 partnerskap på plats redan innan årsskiftet och att långsiktigt bygga upp ett rikstäckande nätverk.
Annons:
Text: Julia Forsberg
Annons:

De senaste åren har Bikester vuxit starkt i Sverige och de vill nu förbättra kundupplevelsen genom att starta ett nätverk av servicepartners.

Cykelhandlaren som nuförtiden säljer både via e-handel och fysisk butik i Sverige har som ambition att skapa ett heltäckande nätverk – först i Sverige men senare även i hela Norden.

– Just nu har vi åtta servicepartners i Sverige. Målet är att vi ska ha 40 innan årsskiftet. Men sedan ser vi såklart att det kommer att bli ännu fler längre fram, säger Jakob Schenström, Head of Bike Nordics Internetstores till Market.

Det nya servicepartnernätverket kommer att erbjuda dels att de som beställer cyklar på hemsidan kan hämta dem hos en servicepartner, dels cykelservice.

– Många gånger handlar det om att kunderna behöver hjälp med att montera en cykel som de har beställt på nätet. Det kan vara en tröskel för vissa kunder för att beställa på nätet. Men nu finns det möjlighet att få hjälp till ett lågt pris. 

Tjänsten har redan lanserats ute i Europa och tagits emot väl av kunderna. E-handeln i Europa har redan börjat samarbeta med 200 servicepartners.

– Det har varit ett väldigt framgångsrikt koncept i Europa. Jag tror absolut att det kommer att gynna försäljningen här i Sverige. 

Servicesatsningen lanseras till en början i Malmö, Uppsala, Göteborg och Västerås och även i några mindre städer. I Stockholm täcks behovet till en början av butiken som öppnade i Sickla tidigare i år.

Bikester säger att intresset för tjänsten har varit stort och att de redan pågår ett flertal dialoger med ytterligare cykelhandlare. 

– Vi ser att det här gynnar både kunden som får en bättre upplevelse och de lokala cykelhandlarna som får en möjlighet att få in mer trafik till sin butik, säger Jakob Schenström. 

I deras e-handel står el-cyklar för omkring 40 procent av försäljningen och trenden fortsätter att växa både i Sverige och Europa. 

– Även om vi är den stora aktören online, ser vi att det fysiska mötet som det här tillför är väldigt viktigt. 

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...