Foto: Foto: Bigstock

Big data: Här är fällorna du måste undvika

Big data är dagens buzzword. Men det finns många fällor som företagen riskerar att gå i. Experten Ulf Johansson beskriver de farligaste.
Text: David Jansson
Annons:

Intresset växer bland företagen i handeln för att ta big data till hjälp för att kunna fatta beslut som gör att man säljer mer och tjänar mer pengar.

– Alla verksamheter som lagrar data kan utnyttja den för att få en större förståelse för sin verksamhet och sina kunder, eller vad man nu lagrat data om, säger forskaren Ulf Johansson, docent i datavetenskap på Högskolan i Borås.

– Det finns ett stort antal tekniker från området maskininlärning som kan användas för olika typer av dataanalys.  Studier visar ganska entydigt att även enklare metoder av det slaget presterar bättre än både mänskliga experter och mer traditionella statistiska metoder.

Men det finns också många fällor som företagen riskerar att gå i, framhåller Ulf Johansson.

– Den vanligaste och i viss mening farligaste fällan är otydliga frågeställningar. Men vet inte riktigt vad man vill ha dataanalysen till utan hoppas bara på att något värdefullt ska poppa upp.

– En annan fälla är att man använder felaktiga data. Kanske har den aggregerats så mycket att de intressanta sambanden inte kan upptäckas, eller också har det hänt så mycket att datan inte längre är relevant för den frågeställning man har.

En annan fälla som företagen kan gå i är att de inte integrerar dataanalysen i verksamheten utan låter den vara en sidoverksamhet som kanske sköts av konsulter som egentligen inte förstår verksamheten.

– Datanalysen kräver domänkunskap. Det måste finnas någon med en genuin förståelse för verksamheten som kan tolka de modeller och prognoser som analysen producerar. Annars är risken stor för att analysen leder till helt fel slutsatser och beslut.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...