Foto: Birgitta Linder

Best of brands ska bli destinationer

När Best of brands tar steget utanför Stockholm vill kedjan öppna på regionala handelsplatser där butikerna blir destinationer.
Text: Daniel Norman
Annons:

I höst öppnar Best of brands en butik på Mobilia i Malmö, nästa vår väntar Atollen i Jönköping.

– Vi tycker att det är nästa steg att ta. Vi har funnits sedan 1997 och utvecklats bra. I dag har vi fyra butiker i Stockholm samt e-handel och omsätter 185 miljoner kronor, säger vd Lars Rabenius.

Intresset från fastighetsägare runt om i landet är stort enligt honom.

– Det verkar finnas ett behov av en multibrandaktör med starka varumärken samlat på ett och samma ställe.

Redan nu har Best of brands tio till tolv lägen att titta på.

– Vi är ett familjeföretag och har inte obegränsat med pengar. Vi måste växa i lagom takt. Kan vi öppna två butiker om året så är det bra, säger Lars Rabenius.

Målet är ett tiotal butiker runt om i landet. Tanken är att butikerna ska vara destinationer som lockar kunder från ett större upptagningsområde.

Majoriteten av företagets enheter är 800-1 000 kvadratmeter stora. De nya kommer att se ut på samma sätt.

– Det är ju samma varumärken. Sedan kan det vara lite lokala anpassningar. Vi har i grunden starka varumärken. Något kan fungera bättre på ett ställe och då ska det få ta mer plats där, säger Lars Rabenius.

Han tror att en butiksexpansion kan gynna Best of brands e-handel.

– Där vi är starka har vi också mycket e-handel. De regionala butikerna blir små fyrar för dem som handlar via vår e-handel.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...