Best of Brands comeback – här tas första steget på den nya resan

I onsdags öppnade Best of Brands i Sickla köpkvarter i Nacka igen, men ny ägare i ryggen. ”Äntligen”, säger SDHJ groups vd Stefan von Stein. I maj lanseras e-handel.
Text: Daniel Norman
Annons:

I slutet av januari kom nyheten. SDHJ Group, med ägare som Pelle Törnberg, Mikael Solberg och Torsten Jansson, köper Best of Brands konkursbo.

Sedan dess har en av de två kvarvarande butikerna, den i Jönköping, avyttrats.

I onsdags öppnade den i Sickla köpkvarter i Nacka igen, efter att ha varit stängd i en månad.

– Äntligen, säger Stefan von Stein till Market. Det var lite mer jobb än väntat att få upp allt och fylla på i butiken.

Han berättar att det målats och att några nya leverantörer har tillkommit.

– Framför allt har vi bytt ut hela kassasystemet.

I grunden handlar det om att bygga upp ett omfattande omnikanalsystem.

– Vi ska skapa ett system där till exempel säljaren snabbt kan se om produkten som kunden frågar efter finns i centrallagret eller till och med hos leverantören, om den inte finns i butiken. Sedan ska man kunna beställa den hem eller till butik, berättar Stefan von Stein.

Nya ägare har både målat om i butiken och utökat sortimentet något. Dessutom har kassasystemet bytts ut för att förbereda för framtida omnisatsning.

Omnikanalupplevelsen är i fokus för den nya ägaren.

Nästa steg är att återlansera e-handeln.

– Det kommer troligtvis i maj. Innan sommaren ska allt vara på plats.

En app står också på agendan.

– Butiken i Sickla blir inte bara en marknadsplats utan också en logitiskhub från vilken vi kan leverera snabbt till stockholmarna.

Market har tidigare berättat att SDHJ Group vill öppna fler Best of Brands-butiker.

– Det här blir vårt flaggskepp i Stockholm. Genom att den har ett större
sortiment så tror vi att den får ett större upptagningsområde. I Stockholm tror vi att det räcker med den butiken, säger Stefan von Stein.

I stället siktar bolaget in sig på andra nordiska storstäder som Göteborg och Olso.

– Analyser får visa var våra kunder finns.

Stefan von Stein säger sig vara nöjd med starten i Sickla.

– Vi sålde för 280 000 kronor i går. Samma dag för ett år sedan låg försäljningen på 95 000 kronor.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...