Foto: Foto: Shutterstock

Best Buys nya strategi ger utslag – växte rejält på nätet under första kvartalet

Best Buy växte med 1,4 procent senaste kvartalet. En ökad försäljning på nätet kompenserar för en trögare utveckling i fysiska butiker.
Text: Daniel Norman

Senaste kvartalet på det brutna räkenskapsåret som tog slut 30 april så sålde den amerikanska hemelektronikkedjan för 8,5 miljarder dollar. I jämförbara enheter landade försäljningsökningen på 1,4 procent jämfört med samma period i fjol.

– Jämfört med våra förväntningar så blev intäkterna större på grund av en bra försäljning vad gäller spel och mobiltelefoner och en ökad försäljning överlag på grund av skatteåterbäringen, säger vd Hubert Joy i en kommentar.

Det är på nätet som trycket var högst. I USA ökade kedjans försäljning på nätet med 22,5 procent.

Kedjans strategi där e-handeln hamnar mer i fokus verkar därmed vara rätt väg att gå.

2012 tog Hubert Joly över som vd. Han hade en plan för hur Best Buy skulle vända den negativa utveckling som kedjan hade med ökade konkurrens från Amazon och andra nätaktörer.

Han ville att Best Buy skulle matcha deras priser samtidigt som han kapade kostnader för bolaget och stängde olönsamma butiker skriver USA Today.

I viljan att vara en omnikanalspelare får de fysiska butikerna en viktig roll som rådgivande.

– Våra möjligheter och den strategi vi lagt upp ger oss energi, säger Hubert Joly.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...