Beskedet från detaljhandeln: Dem ser vi som de största hoten i framtiden

Amazon och Alibaba har skrämt upp handeln rejält. Plattformsjättarna pekas ut som branschens största framtidsutmaning i Markets stora enkätundersökning.
Text: Andreas Dyrberg Skog
Annons:

Alibaba och Amazon  utmanar

Vilken är den största utmaningen ert företag måste klara av för att finnas kvar på marknaden 2038?

  • Data/digitalisering: 19%
  • Företagskultur: 5%
  • Innovation: 7%
  • Kundcentrering: 16%
  • Effektiv distribution: 10%
  • Varumärke: 10%
  • Möta hotet från plattformsbolagen (Amazon, Alibaba etc): 21%
  • Vet ej: 6%
  • Annat:  6%

Undersökningen genomfördes som en webbaserad enkät mellan den 31 juli och 21 augusti 2018. 747 personer inom detaljhandeln svarade på enkäten.

Amazon har ännu inte klivit in på den svenska marknaden på allvar, men har redan skakat om branschen.

När Market frågar handeln om de största utmaningarna de kommande 20 åren svarar 21 procent att det gäller att möta hoten från plattformsbolagen. Lika många tror att aktörer som Amazon och Alibaba kommer att utgöra den största försäljningskanalen i detaljhandeln 2038.

– I Kina har utvecklingen gått så långt att du måste bestämma om du ska vara med i Tencent- eller Alibaba-världen. I Sverige kan jag tycka att det är tidigt att redan nu låta sin verksamhet styras av Amazon eller Alibaba – även om man i framtiden kommer att behöva förhålla sig till dem, säger Magnus Kempe, senior konsult på Kairos Future.

Han menar att det är viktigt att på djupet förstå hur de framtida konkurrenterna tänker och agerar – och samtidigt vända sig inåt och förändra företagskultur och förhållningssätt.

– De mogna företagen borde låta sig inspireras av unga, snabbfotade start up-bolag. Där finns ambitioner att växa och utvecklas som saknas hos de stora företagen. Vi börjar också se att branschen tar steg i den riktningen: Ica har startat innovationshubben IcaX, Axel Johnson har gått framåt på området genom att anställa Mia Brunell Livfors som vd och starta D-Ax som investerar i digitala bolag. Kedjor i segment som redan är i kraftig förändring, som H&M, MQ och Clas Ohlson, börjar också röra på sig och ifrågasätta verksamheten.

Samma ämne:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...