Bergendahls tecknar nytt miljardavtal med Matrebellerna

Bergendahls tecknar ett nytt miljardavtal med Matrebellerna. Familjeföretaget knyter till sig den handlarägda kedjan fram till 2024. ”Matrebellerna är mycket viktiga för oss. De står för en betydande volym”, säger Mats Sjödahl, försäljningsdirektör på Bergendahls Food.
Text: Andreas Dyrberg Skog
Annons:

Värdet på affären uppskattas till fem miljarder kronor och den totala omsättningen i butiksledet omfattar minst 17 miljarder kronor under de fem år som avtalet löper.

Avtalet innebär att Bergendahls ansvarar för inköpen av stora delar av Matrebellernas sortiment och fungerar som direktleverantör till kedjans samtliga butiker via lagren i Hässleholm och Tumba.

– Det känns väldigt bra att ha tecknat det här avtalet. Vi binder till oss en stabil volym i våra distributionscentraler och det är viktigt för verksamheten. Matrebellerna är också en bra samarbetspartner inom sortiment och kampanjer, och volymen ger oss fördelar i förhandlingar med leverantörer, säger Mats Sjödahl.

Matrebellerna har samarbetat med Bergendahls sedan 2009 och kedjan omsätter i dag 3,5 miljarder kronor.

– Grunden för avtalet är att man som Matrebell ska vara fri att genomdriva och utveckla sin affärsidé på sin lokala marknad. Samtidigt säkerställer vi stordriftsfördelar och konkurrenskraft genom vårt inköpssamarbete med Bergendahls, säger Matrebellernas talesperson Andreas Rosensparr.

Bergendahls och Matrebellerna tappade nyligen Östenssons butiker, som istället kommer att ingå i Hemköp. Men Bergendahls har både under 2018 och 2019 sett ett stort inflöde av fria handlare.

– Vi har en väldigt positiv utveckling när det gäller fria kunder och kommer att fylla på med fler och fler under året, säger Mats Sjödahl.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...