Bästa starten på året någonsin för Electra Gruppen – men EM Home sliter i krisen

Första kvartalet 2020 blev Electra Gruppens bästa start på ett år någonsin. Medan Elon Ljud & Bild visar tillväxt så har EM Home det tuffare, särskilt sedan coronakrisen slog till.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Electra Gruppen, med kedjor som Audio Video och EM Home, omsatte 420,1 miljoner kronor under det första kvartalet, vilket är en tillväxt på 8,3 procent om man jämför med samma period i fjol.

– Vi har haft goda försäljningsvolymer och uppnår omsättningsmässigt vårt bästa första kvartal någonsin, vilket är mycket glädjande, säger Anneli Sjöstedt i en kommentar.

Tillskott av nya butiker är den främsta förklaringen till lyftet.

– Det känns mycket bra och är ett kvitto på att våra satsningar mot i första hand Elon Ljud & Bild ger oss ett ökat intresse och bekräftar vår konkurrenskraft, fortsätter hon.

Just inom hemelektronik ser Electra Gruppen att försäljningen varit bra under kvartalet.

– Utvecklingen inom Elon Ljud och Bild är mycket stark. Det nya varumärket är attraktivt, vilket bekräftas av att 14 nya butiker från konkurrerande kedjor eller från Elons butiksnät har valt att från januari ansluta sig till kedjan. Vid kvartalets utgång är merparten av kedjans butiker omprofilerade och konceptet har ökat vår attraktionskraft, säger Anneli Sjöstedt.

Däremot går det tyngre för EM Home.

– Avseende möbelhandeln går det dock trögare. Efterfrågan från butiksledet är påtagligt påverkad av effekter fråncovid-19, särskilt utsatta är de butiker i Em Home-kedjan som är lokaliserade i närheten av den norska gränsen.

Några av butikerna där har tappat upp emot 75 procent av sin omsättning, berättar Anneli Sjöstedt.

– Detta i kombination med att vi inte har fått upp volymer i de flöden som vi vill ha över vårt eget lager i Växjö gör att resultatet från EM är väsentligt lägre än vi tänkt oss.

Electra Gruppen redovisar ett rörelseresultat på 1,9 miljoner kronor, en förbättring med 0,1 miljoner kronor från samma period i fjol.

– Kvartalet är belastat med kostnader avseende den fortsatta integrationen av Em Home och den logistikfunktion som vi håller på att bygga upp för möbler, säger Anneli Sjöstedt.

Hon konstaterar att kvartalet fick en snabb vändning i och med att coronakrisen slog till på allvar.

– Hur detta kommer påverka vår affär är svårt att sia om, tidsaspekten på samhällets partiella nedstängning blir avgörande.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...