Bara en av tio seniorer e-handlar regelbundet – men fler kan tänka sig det

Bara tio procent av Sveriges seniorer e-handlar regelbundet. Det visar senaste Seniorbarometern. Fler än tidigare kan emellertid tänka sig att göra det.
Text: Daniel Norman
Annons:

Tio procent av Sveriges seniorer handlar ofta på nätet. Det visar senaste Seniorbarometern. Det är emellertid en ökning från 2013 då motsvarande siffra var åtta procent. 

42 procent handlar ibland (2013 var det 36 procent) och 32 procent sällan (2013 var det 31 procent). Sju procent har aldrig handlat på nätet men kan tänka sig att göra det framöver (2013 var det tio procent). 

10 procent uppger emellertid att de aldrig kommer att handla online. Siffran är dock en förbättring mot 2013 då 15 procent uppgav det. 

Även om seniorerna blir mer digitala, sju av tio använder sociala medier och internet flera gånger om dagen, så läser många fortfarande reklamen som kommer i brevlådan. 

Tre av fyra uppger att de bläddrar igenom reklamhögen, nio procent uppger att de läser det mesta  ganska noggrant medan en procent är väldigt noggranna. Det är bara nio procent av seniorerna som slänger reklamen direkt. 

Samma ämne:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...