Bagaren och Kocken går som tåget i krisen – och behöver rekrytera: ”Få förunnat”

E-handelsbolaget Bagaren och Kocken går som tåget i coronakrisen och nyrekryterar till både ledningsgrupp och lagerverksamhet. ”Att växa och kunna anställa i dessa svåra tider är få förunnat och något vi känner stor glädje och samtidigt ödmjukhet inför”, säger vd Christina Ståhl.
Annons:
Text: Marie Hillblom
Annons:

Uppdraget till Egmontägda Bagaren och Kockens nya vd Christina Ståhl är att gå i spetsen för att dubbla omsättningen till en miljard kronor inom loppet av tre år. Och det ska vara med lönsamhet – som bidrar till att hålla Sverige igång.

2018 uppgick omsättningen till 420 miljoner kronor för hela Bagaren och Kocken-gruppen, som omfattar verksamheten i varumärkena Bagaren och Kocken, Kitchen One och Robotexperterna.

Christina Ståhl har i en tidigare intervju med Market i början av mars varit tydlig med att omsättningsmålet är fullt rimligt:

– Det handlar om att skapa en tillväxt om 26-27 procent per år. Just nu ligger vi på mer än så… Så, ja, det känns rimligt. Men man får också vara ödmjuk och ta en dag i taget. Retail är aldrig ett självspelande piano, sa hon då och pekade på vikten av att skala upp och att säkerställa att rätt människor finns i bolaget.

Bagaren och Kocken nyrekryterar nu till sitt lager i Göteborg eftersom coronakrisen skapar fortsatt högtryck hos Bagaren och Kocken.

– Intresset för att spendera mer tid i sitt eget kök är stort, framförallt med fokus på hållbarhet och hälsa. Utöver det ser vi just nu ett uppdämt behov av att aktivera sig i hemmet, säger Christina Ståhl.

Ökat tryck medför också att Charlotta Svarfvar kliver in som ny sortiment- och inköpschef i bolaget från 20 april.

Hon rekryteras från en tjänst som inköps- och hållbarhetschef hos Nilson Group och en skobransch som har det betydligt tuffare i coronapandemin.

Uppdraget för Charlotta Svarfvar blir att ta ett samlat grepp om inköps- och CSR-arbetet, uppger Bagaren och Kocken i ett pressmeddelande. Hon kommer att ingå i bolagets ledningsgrupp och anses sitta på en nyckelposition.

– Bagaren och Kocken har ett fantastiskt starkt varumärke och befinner sig i ett spännande tillväxtskede, säger Charlotta Svarfvar och poängterar i sin kommentar att ett utvecklat hållbarhetsarbete kommer att stärka Bagaren och Kocken.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...